
Bouw factuur: wat zet jij erin?
Als ZZP’er (of zelfstandige ondernemer) is het belangrijk om jouw administratie vanaf het begin op orde te hebben, je wilt namelijk niet jouw zuurverdiende centen laten schieten. Naast calculeren en offreren hoort ook het maken van een bouw factuur tot deze taken.
Een bouw factuur is één van de belangrijkste documenten voor je bedrijf. Dit document bewijst schriftelijk dat jij een klus hebt uitgevoerd én het zorgt ervoor dat jij uitbetaald wordt. Zorg er daarom voor dat jouw administratie goed op orde is. Geld dat je niet hebt, kun je immers ook niet uitgeven. Dit kan voor financiële problemen zorgen.
Wat is een bouw factuur?
Zoals net beschreven is een factuur een schriftelijk bewijs dat jij de afgesproken klus hebt uitgevoerd inclusief arbeid en materialen, met een verzoek tot betaling voor deze diensten. Met andere woorden, een factuur verplicht een debiteur om te betalen: een factuur is een schuldvordering. Om wettelijk geldig te zijn, moet een factuur aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Opmaak van een factuur
Een factuur moet volgens de Nederlandse wetten aan een aantal bepaalde eisen voldoen. Op elke factuur die jij verstuurt moeten de volgende gegevens staan – geen zorgen! Als je frank bouwsoftware gebruikt, zullen automatisch al deze punten op je factuur vermeld worden:
✅ Neem + volledige adres van de leverancier
✅ Het btw-identificatienummer van de leverancier
✅ Naam + volledige adres opdrachtgever
✅ Een factuurnummer
✅ De factuurdatum
✅ Datum waarom de dienst is geleverd
✅ De hoeveelheid + soort gebruikte middelen
Voor elk btw-tarief of vrijstelling moet op de factuur vermeld staan:
✅ De prijs per stuk of eenheid, exclusief btw
✅ Eventuele kortingen als die niet in deze prijs zijn opgenomen
✅ Het toegepaste btw-tarief
✅ De vergoeding (de prijs exclusief btw)
✅ Bij vooruitbetaling: de datum van betaling als die afwijkt van de factuurdatum
✅ Het btw-bedrag
Online softwareprogramma
Je kunt jouw administratie op verschillende manieren bijhouden, maar een online softwareprogramma heeft vele voordelen. Met Excel zie je bijvoorbeeld niet de actuele standen van jouw verstuurde facturen: concept – openstaand – akkoord – vervallen. Als je de facturen in Word maakt heb je weer grote kans op typfouten.. Opeens te komma te ver naar links? Zonde! Met een online softwareprogramma zoals frank bouwsoftware werk je sneller, efficiënter en hoef je niet alles met de hand te doen. Verder houdt frank automatisch bij of je facturen betaald of verlopen zijn.
